مجموعه نظرات و مقالات انوش راوید در ایجاد تفکر نوین

سایت های باستانی در ایران

   پیش گفتار

      در این پست کمی از محوطه های باستانی،  که هنگام سفر های تاریخی از آنها بازدید کرده ام،  می نویسم،  امیدوارم عزیزان این سایتها را بدور از دروغ های تاریخی و هر شخص در تخصص خودش با تحقیق و تحلیل های مستقل بنویسند.  ادامه دارد و بازنویسی می شود.

عکس منطقه باستانی شهر یری از دید زمین گوگل،  عکس شماره 5629 .

محوطه باستانی شهر یری

      منطقه باستانی معروف به شهر یری در یک کیلومتری شمال غربی روستای پیرازمیان در ۳۱ کیلومتری شرق مشگین شهر،  در کنار رود قره سو قرار دارد.  وسعت این منطقه تاریخی ۴۰۰ هکتار است،  از چند دوره تاریخی،  مس ـ سنگ، عصر آهن۱ و عصر آهن ۲ تشکیل شده است.  سه قسمت،  دژ نظامی یا قلعه وسیع با دیوار دفاعی سنگی از نوع خشکه چین متعلق به دوره آهن،  معبد ۱۴۵۰ پیش از میلاد،  گویا محلی برای برگزاری آیین های مذهبی بوده است.  دارای فضا های معماری با دیوار های سنگی از نوع استل های منقوش به شکل انسان،  و قوشا تپه ۷ هزاره پیش از میلاد کشف گردیده است.  همچنین گور های باستانی متعدد از نوع کلان سنگی گورکان،  دایره ای شکل مگالتیک صخره ای،  که حدود 450 گور در این محل شناسایی شده است،  که این گورها در ابعاد گوناگون و متفاوت میباشند،  کوچکترین آنها 3/2 متر و بزرگترین آنها 8/2 متر میباشد.  غار باستانی و تپه های متعلق به دوره های مختلف در محوطه قرار دارد.  عدم رسیدگی به موقع در حکومت گذشته،  باعث شده گبرها و قبر ها،  توسط جویندگان گنج و عتیقه تخریب شوند.  تنها ساختمان بندی قبرها،  که از سنگ می باشند معلوم هستند.  منطقه یری وسیع ترین منطقه تاریخی استان اردبیل است،  که یکی از با اهمیت ترین مناطق پیش از تاریخ شمال غرب ایران بشمار می رود،  و به شماره ۶۱۶۲ به ثبت آثار ملی رسیده است.

عکس روستای پیرازمیان از میان راه شهر یری،  عکس شماره 5640 .

      در حفاری های 83 ،  سفال هایی مربوط به دوره کالکولتیک کشف شده،  که قدمت منطقه را به ۳۵۰۰ سال پیش از عصر آهن عقب می برد.  این سفالها شبیه سفال های مناطق باستانی دالما و حاجی فیروز هستند،  با این کشف سکونت بشر در استان اردبیل به دوره مس ـ سنگ می رسد.  برخی از سفالها منقوش و برخی با طرح سبدی هستند،  تعدادی سفال دو لایه نیز در حفاری کشف شده،  که احتمال می رود لایه دوم سفال برای ترمیم قسمت های شکسته سفال به کار رفته است.  همچنین تعداد زیادی سنگ شیشه برنده ابسیدین کشف گردیده،  که می تواند گواهی بر ارتباط این منطقه با قفقاز و آناتولی باشد،  زیرا سابقه استخراج این نوع سنگ در آن مناطق شناخته شده است.  از ابسیدین برای برش سنگ های سخت در دوره کالکولتیک استفاده می شده است.

عکس انوش در شهر یری،  عکس شماره 5630 .

      در حفاری های سال ۸۴ بقایایی از سفال، مفرغ و نقوش انسانی دیده شده است،  در این فصل حفاری یک لایه نیز در زیر محوطه داخلی قلعه کشف شد،  که به دوره  قدیمی تر تعلق دارند.  برخی سفال های قهوه ای مایل به بنفش و سفال های داغدار و سیاه نیز در این محل کشف شده اند،  که به پیش از عصر آهن تعلق دارند.

      در فصل سوم حفاری مشخص شد،  که در دوره اورارتور قلعه به آتش کشیده و متروک شده است،  وجود خاکستر در لایه های خاک قلعه نشان دهنده آتش سوزی قلعه است.  به این ترتیب دوره های متوالی زندگی بشر از ۷۰۰۰ تا اورارتور در شهر یری به صورت متوالی مشخص شده است.  در این فصل تعداد زیادی ظروف سفالی، اشیای زرین مانند آویز، دگمه های زینتی و پلاک های طلایی و مفرغی کشف گردید.  نیایشگاه اصلی منطقه یری در این فصل از زیر خاک بیرون آمد که شامل بیش از ۳۰۰ سنگ افراشت با ارتفاع های مختلف از ۳۵ تا 325 سانتیمتر با شکل های انسانی هستند،  و اشکال حجاری شده روی سنگها مشابه می باشد،  شکل صورت آدمی که بدون دهان،  با دست و شمشیر هستند.  در غرب محل تجمع سنگها غاری قرار دارد،  که ساکنان محلی آنرا قاراکوهبل نام نهاده اند.  روبروی آن چند تخته سنگ بر روی هم گذاشته شده اند.

      اشیا کشف شده منطقه را به 4 گروه زیر دسته بندی می کنند:

  * 1 ــ  آثار سفالی، پیاله، فنجان، كاسه، آبریز شانه دار.

  * 2 ــ  اشیای فلزی شامل آویز های طلایی، خنجر های آهنی و مفرغی و آئینه های برنزی.

  * 3 ــ  سنگ های تزئینی شامل مهره های عقیق و فیروزه.

  * 4 ــ  خمیر شیشه.

      تاکنون فقط هفت قطعه از این نوع سنگ افراشته‌ در منطقه حکاری ترکیه،  و یک قطعه هم در قپوزستان آذربایجان یافت شده است.  در مناطق دیگری از آذربایجان نیز سنگ افراشت وجود دارد،  مانند سنگ افراشت نشت بان سراب،  ولی هیچ کدام دارای حجاری نیستند.

عکس های شهر یری،  عکس های 5631 تا 5639 .

      روستای پیرازمیان در حال حاضر حدود 85 خانوار جمعیت دارد،  بیشتر اهالی یعنی حدود 300 خانوار بدلیل سختی زندگی و نبود کار به تهران مهاجرت کرده اند.  زبان مردم روستا آذری با لهجه محلی می باشد،  اشخاص مسن چیز زیاد تر از یک قرن پیش روستا نمی دانستند،  که در تاریخ اجتماعی،  فقط موضوع اقامت روستایی را می گوید.  حدود 7 طایفه روستا بشرح زیر است:

  * 1 ــ  عیسی لو،  دارای فامیل های:  اسماعیلی،  عیسی زاده.

  * 2 ــ  ملکی،  دارای فامیل های:  ملکی.

  * 3 ــ  عبداللهی،  دارای فامیل های:  میر علی لی.

  * 4 ــ  علی پور،  دارای فامیل های:  شریف لی.

  * 5 ــ  سعادتی،  دارای فامیل های:  پتی لی.

ماهات مانند شهریری

      سنگ های ایستاده ماهات کشور اندونزی،  درست مانند سنگ های ایستاده سایت باستانی شهر یری ایران هستند،  باستان شناسان اندونزی نمی دانند،  که این حدود 300 سنگ ایستاده را چه کسانی و در چه زمانی ایجاد کرده اند.  فقط با پیدا کردن چند استخوان انسان در زیر آنها،  و آزمایش با کربن 14 می گویند،  مربوط به حدود سه هزار سال پیش می باشد،  و هم چنین اظهار می دارند،  که اینها قدیمی ترین آثار انسان متمدن در اندونزی می باشد.  امید است جوانان باهوش متخصص ایرانی که در اندونزی هستند،  درباره این سنگ های ایستاده تحقیق کنند،  و در اینترنت منتشر نمایند.

      عکس سنگ های ایستاده ماهات اندونزی،  شماره های یک و 2 و 3 ، و عکس 4 انوش راوید در شهر یری،  عکس شماره 5645.  عکس های بیشتر شهر یری را در مقاله آن در اینجا ببینید.

 

آرامگاه شاهان هخامنشی در نقش رستم

      در بالا سمت راست آرامگاه یک گوی می بینیم،  که اگر به آن دقت شود،  هلال ماه را می توان دید،  ماه خود نشانگر زوال عمر پادشاه است،  در روبروی ماه فروهر یا فرکیانی در حالت نیمرخ و رو به پادشاه در حال پرواز است.  فروهر از هنر آشور و مصر گرفته شده،  اما هنوز به وضوح روشن نشده که نماد چیست،   برخی براین باورند که فروهر همان روح الهی است،  که در بدن انسان ودیعه گذاشته شده،  و بعد از مرگ جسم او را رها می کند،  و به آسمان می رود.  از سوی دیگر این تصویر در مصر نشانه هوروس خدای آفتاب،  و در آشور نماد قدرت شاهی و شخص شاه،  و خدای جنگ بوده است.  باستان شناسان اروپايی و آمریکائی،  فروهر را خود اهورا مزدا (خداوند) می دانند،  اما بر ما روشن است که هخامنشیان یکتا پرست و مزدا پرست بوده اند،  و هیچ گاه خدای خود را به تصویر نمی کشیدند،  همین بس که خود فروهر دست راست خود را بلند کرده،  و بالای سر خود را ستایش می کند،  و این را می رساند که نمی تواند نقش اهورا مزدا باشد.

      در این باره انوش راوید نظر دیگری دارد،  این می رساند که در سلسله هخامنشیان،  گذر تاریخ اجتماعی در حال انجام بود،  و در ساختار های تاریخی اجتماع،  شاه خدایی هخامنشیان،  داشت به سازمان قبیله ای حکومت اشکانیان می رفت،  برای بهتر متوجه شدن این موضوع مطالعه و پیگری وبلاگ پیشنهاد می شود.

      بعد از این دو نقش،  در سمت چپ پادشاه را برروی یک سکوی 3 پله ای می بینیم،  که کمانی در دست چپ دارد،  و دست راست را به سمت فروهر یا بلند کرده است.  روبروی پادشاه آتشدانی 3 پله ای قرار دارد،  و آتش شاهی برافراشته شده است،  این آتش نماد پاکی است.  این دو نقش بر روی اورنگ شاهی (تخت شاهی) به تصویر کشیده شده اند،  و در زیر آن ها در دو ردیف نمایندگان اقوام تابعه تخت پادشاه را حمل می کنند.  اگر می خواهید بدانید چند کشور هستند،  که پارسیان بر آنها حکومت می کردند،  باید کسانی را که اورنگ شاهی را حمل می کنند،  شمارش کرد.  در کتیبه آرامگاه داریا وهومنه یا همان داریوش، 30 قوم هستند،  که اسم قوم و ملیت آنها به سه زبان ایلامی، بابلی و پارسی باستان،  بر بالای سرشان نوشته شده است،  دقت شود بخاطر واقف نبودن حجاران به امر مرایا یا پرسپکتیو این افراد را بر روی هم حجاری کرده اند.

   عکس تصویر تاریخی از آرامگاه شاهان سلسله هخامنشیان در نقش رستم،  عکس شماره 1450.

تپه چغامیش

      در یکی از بخش‌های سه گانه شهرستان دزفول به مرکزیت شهرک دولتی است،  در  ۴۸٫۵۵۴۶۳۴ درجه شرقی  ۳۲٫۲۲۳۱۴۹ درجه شمالی قرار دارد،  چغا (chogha) در گویش لری بختیاری به معنی تپه است.  بقایای فشرده استقرار در تپه چوغامیش،  بر روی ناحیه ‌ای به وسعت بیش از ۵۰ جریب گسترده شده،  در برخی نقاط، ارتفاع تپه بیش از ۲۰ متر است،  که شامل بقایای دوره‌ های مختلف می‌ باشد.

      قبرستان دوره جدید با توجه به گمانه زنی‌های انجام گرفته متعلق به اواخر دوران شاهنشاهی ساسانیان است،  یافته‌ های دوره حکومت اشکانیان،  یافته‌ های دوره سلسله هخامنشیان،  که از آن آثاری جالب توجه بدست آمده،  همچون گاو کوچکی که بسیار شبیه گاو های سر ستون های شناخته شده هخامنشی شوش می باشند.  آثار ایلامیان یافته ‌های دوره آغاز ادبیات نیز قابل تامل بودند،  همچو خانه‌ها و راه‌های سفالی آب یافته ‌های دوره شوش میانی که در آن آثار و مجسمه ‌های فراوان یافت شده است.  لایه مربوط به زمان شوش قدیم لایه مربوط به دوره شوش آرکائیک یا باستانی ظاهراً باستان شناسان در زیر لایه دوره ادبیات،  باز هم به آثار تمدنی قدیمی تر برخورد کرده‌ اند.

   قدیمی ترین رصد خانه ایران ــ  در سه سوی زیگورات چغازنبیل سه بنای کوچک آجری دایره‌ای شکل ساخته شده بود،  یکی از آنها که در شمال غربی قرار دارد،  تا حدودی سالم باقی مانده،  و دیگری که در جنوب غربی است،  به دست مرمت گران خارجی شبیه به نمونه سالمِ شمال غربی،  بازسازی نیمه تمام شده است.  بنای شمال شرقی هم کاملاً از بین رفته و تنها شالوده آن باقی مانده.  در چهار سوی این سه بنا،  چهار آفتاب‌ سنج آجری به شکل تاق ‌نما یا پنجره‌ نما ساخته شده است،  که با آفتاب‌ سنج‌ های رصد خانه نقش‌ رستم شباهت ظاهری دارند.  این سه بنا با هم مجموعه یک رصد خانه یا تقویم آفتابی بودند،  که برای سنجش گردش خورشید و سال شماری و تقویم و تشخیص روزها،  در بیش از 3000 سال پیش بوده است.

      بخش چغامیش شهرستان دزفول،  در ۱۳۸۵ خورشیدی ۲۸٫۳۶۸ نفر جمعیت داشت،  مردم این منطقه از قوم لر بختیاری هستند،  این بخش به نام بخش زلقی خوزستان نیز گفته می شود.

عکس تاریخی هوایی از چغامیش،  عکس شماره 530.

كليك كنيد:  تاریخ اقوام آریایی

كليك كنيد:  تاریخ سفال گری ایران

كليك كنيد:  ذهن های پویای تاریخی ایران

 سبز= جنگل های شمال ایران، سفید= آسمان شفاف مرکز ایران، قرمز= سرخی فجر خلیج فارس

    توجه:  اگر وبلاگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  وبلاگ انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبلاگ و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبلاگم بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

    جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران:  حمله اسکندر مقدونی به ایران بزرگترین دروغ تاریخ،  حمله چنگیز مغول به ایران سومین دروغ بزرگ تاریخ،  و مقالات مهم مانند،  سنت گریزی و دانایی قرن 21،  و دروغ های تاریخ و حمله های عرب، مغول، تاتار،  و گفتمان تاریخ،  و جدید ترین بررسی های تاریخی در وبلاگ:

http://ravid.ir    و   http://arq.ir